Monday, August 17, 2009

Mimpi Yang Terlerai

i

Musim datang dan pergi..
Bunga-bunga berguguran...
Dedaun luruh terbang ditiup bayu..
Begitu jua kau dan aku..
Waktu telah mengubah rasa..
Rindu menghambat pergi..
Namun
Kita masih di batas ini..
Di batas maya...antara realiti dan fantasi..
Mimpi itu telah lama berlalu..
Retak satu persatu..
Di tiup bayu duka..
Bagaimana mungkin ku cantumkan lagi..
Andainya mimpi itu telah terlerai di hujung genggaman.


ii

Di batas maya ini..
Mimpi itu bagai menghidupkan seorang aku..
Biar pun aku tahu ianya tak dapat ku genggam..
Jatuh satu persatu terlerai...
Di celah jari jemari ia berlari
Lalu ku kutip semula dan ku kumpul kembali
Ku cantum kan ia
Lalu aku terleka lagi..
Antara ada dan tiada..
Antara tidur dan jaga..
Aku masih ingin bersamamu..
Membina ilusi..
Lalu biarlah aku bermimpi kembali..
Andainya hanya mimpi yang dapat menyatukan kita.

karya : cahaya malam

No comments:

Post a Comment