Wednesday, April 8, 2009

Untukmu, Zie

(buat seorang sahabat yang sentiasa dikenang)

Dikala ini, Zie
aku teringatkanmu
apa khabarmu di sana?
sudah lama kita tidak bertemu
usah dibayangkan
rindu hatiku terhadapmu,teman
adakah engkau juga begitu
atau sudah pun melenyapkan namaku
dari diari hidupmu?
Zie, aku tak pernah melupakan
saat-saat suka duka kita dahulu

Zie yang jauh
adakah kau masih menggelarku sahabat
atau tetap juga kau anggap musuh?
perhubungan kita sudah terputus
lantaran salah faham dan peristiwa itu
takdir itu sungguh kejam
kerna memisahkan kita
menjarakkan kita
aku mahu kau tahu,Zie
aku tetap mengganggapmu
seorang sahabat
yang kukenang sehingga kini

Masihkah kau ingat saat2 manis kita
di alam kampus yang penuh ceria
kita ibarat isi dan kuku
persahabatan kita sungguh akrab
kita sehati sejiwa dalam banyak perkara
ke mana2 sering bersama
hingga orang menganggap kita bersaudara
atau adik-beradik kembar
sememangnya Zie
aku anggap kau seperti darah dagingku sendiri
saudara kembarku
saudaraku sehingga ke akhir hayatku

Zie yang diingati
adakah masih ada bara dendam dihatimu?
tidakkah ia mahu terpadam
api bencimu masihkah marak?
terlampau marahkah engkau terhadapku
sehingga kini tak termaafkan???

Zie,
janganlah turut keegoan kita
kita sama-sama bersalah dahulu
kita tidak matang waktu itu
kita menjadi mangsa persekitaran
kita keliru dan semakin keliru
dan akibatnya persahabatan kita tersungkur

Namun, Zie
demi persahabatan kita yg pernah wujud dahulu
aku telah begitu lama memaafkanmu
aku tidak pernah menaruh benci padamu
aku kini hanya mengharapkan
kau jua sudi memaafkan aku
atas segala kesilapanku sepanjang mengenalimu
adakah masih ada ruang kemaafan dihatimu??

Zie,
angkara peristiwa itu
kita bagaikan orang asing sesama sendiri
tak bertegur sapa
tak mahu lagi mengambil berat
malah kau seolah membuang aku
jauh-jauh dari hidupmu..

Zie,
kedewasaan ini mengajar aku
betapa bodohnya kita memutuskan persahabatan
aku tak menyalahkan sesiapa
ia adalah sebenarnya berpunca
dari kecetekan kita sendiri
dalam menilai erti persahabatan

Aku berterus terang,Zie
aku begitu sayang pada persahabatan kita
aku menangis saat ia menunjukkan tanda
ia akan hancur menjadi debu
tidakkah kau juga menyayanginya??
namun kita juga telah merelakan
ia lerai dan berantakan
dan penyesalan tiada gunanya

Aku doakan kau bahagia Zie
bersama suami dan anak-anak
serta saudara dan teman-teman yang menyayangimu
aku masih sendiri
masih seperti dahulu
masih insan yang pernah kau kenali
cuma mungkin aku berubah dewasa
waktu mematangkan diriku
dalam menjalani kehidupan ini

Zie sahabatku
kita sesama Islam
siratulrahim kita sesama Islam
aku telah melupakan peristiwa itu sepenuhnya
aku tak mahu lagi mengingatinya
ia adalah suatu kisah tragis yang penuh kekeliruan
betapa dalamnya ia melukakan hati kita
terlalu dalam, Zie
sungguh tragis
hanya kau dan aku sahaja
yang mengerti

Zie...
pahatkan ayat ini dihatimu
"Kau tetap sahabatku
walau apa tanggapanmu terhadapku..."

Salam Ingatan Dariku Untukmu

karya : anna abadi

No comments:

Post a Comment